フィリピンでの展示、子どもたちと

フィリピン北部、文化の町バギオのお洒落なカフェである展覧会に参加します

主人公はフィリピンの山奥に住む子どもたち。カリンガ州に残る民話を、ティグラヤン村の子どもが土で作った絵の具で描き、可愛い絵本になりました。その原画展です!
その夢のような道筋を作った人は、バギオの環境NPO コーディエラグリーンネットワークの反町まりこさんです。
私もまりこさんとの縁を頂き、2014年11月にフィリピンの山の向こうまで訪ねました。今回はその時に感じたものを絵にしたThe Voice of Life という作品を見てもらいます。

子どもたちの絵はとても瑞々しく、私たちに話しかけてきます。
急速に発展していく高いビルと渋滞の町。
手に入れることが豊かだと信じて突き進む社会に警告をならしています。
非暴力な声です。

[The Luplupa Villager and the River Creature]
From 10,january to 9,February 2016
Cafe by the Ruins Dua
Upper session Road, Baguio City
(074)422 94 66

1月10日17時からのオープニングでは、ティグラヤンの子どもたちの語りもあるそうです!
フィリピン滞在、フィリピン在住の方にぜひお知らせください

これは絵に添えたメッセージです

 ̄ ̄ ̄ ̄
2014年11月、
私ははじめてフィリピンに訪れました。
小学校でのアートのファシリテーターとしてです。

「そこはルソン島の山々の水源で、つい最近まで伝書鳩が活躍していたくらい町から離れたところ」
と聞いたとき、私はその場所にとても興味を持ちました。

しかしそのような雄大な自然の中に住むこども達に、私は何を指導すれば良いのだろう?と悩みました。
考えれば考えるほど、彼らの方が既に大事な事を当たり前のように知っている気がしてきます。
「私たちの先生」である自然と共に生きている人達だからです。
最後に見つけた答えは、現地に行ってそこに住む人の声をきこう、何が必要なのかはそこでわかるはず、と言うことでした。

私が「自然は私たちの先生」と思いはじめたのは、私の町で起きた大地震がきっかけでした。
1995年、25歳のとき、私の町神戸に大地震が起こりました。
山と海に挟まれた町は、海からの地震の波と、山に跳ね返された地震の波の間で、大きく揺れ、多くのビルが倒れました。
山は数センチ動いただけだそうです。
そして約6000人の人が亡くなりました。
その後私たちは一瞬にして、それまで信じていた都市のシステム(ガスや水道、電気は途絶える)を失ったのです。
生きる為に、ほとんどの人が、
手を取り合い、譲り合い、
水や食べ物を分け合い、生きようとしました。
私は、不便な生活の中から、知恵を授けてもらいました。
私は、当たり前だと思っていた事が当たり前でないことを知り、感謝しました。

私の訪れたKadaklanには、見たこともないほどの豊かな自然がありました。
そこに住む人達にとっては、バスが一日一本だったり、電気が通っていなかったり、病院がなかったり、不便なことは多いかもしれません。
ある先生は私に「あの道に橋があれば」と願うように話してくれました。
しかし、そこには都市にはない豊かな生活が存在し、人は人以外の生き物と共にたくましく暮らしていました。
学校では、語り継がれてきた民話を失わないために、先生が自分たちで民話を本にまとめ教科書にしていたり、民俗ダンスや音楽を伝承したりしています。
消えてしまいそうな灯をリレーは、私たちの未来への指標に思います。

ワークショップでは、私は彼らとの会話からヒントをもらい、
子ども達が当たり前のように思っているこの環境に「注目すること」からはじまり「表現すること」によって「発見すること」までを考えました。
結果、みんなKadaklanの自然がどれほど好きかということがわかりましたし、
多くの子どもは未知なる世界へ強い憧れを持っていることも感じました。
彼らが変わらないでそこにあると信じている自然からの恵みは
人が創り出すことはできないものです。
自然との調和を考えずに、人類の未来はありません。

これらの絵は、私がkadaklanで聞いた「生命の声」です。


The Voice of Life

In November 2014, I made my first trip to the Philippines. I traveled
there as a facilitator for Arts at an Elementary School. The school
was located in a remote and mountainous area which was the source of
water for the island of Luzon. This area was so remote that until
recently, Messenger Pigeons were still being used for some
communications. After hearing this, I became very interested in the
location.

I was unsure about how to approach teaching for children living in
such a remote area. The more I thought about this the more I began to
consider that these children were probably very naturally aware of the
important things in their lives, perhaps even more than I was. Living
in such a natural environment, surely they had formed a deep
understanding of their world and their place in it.
So the answer to my question, “what to teach”, seemed quite simple. I
must go there and talk with them to discover what lessons Nature was
teaching them.

The first time I had ever considered nature as a teacher was when a
large earthquake struck in my city of Kobe. It was 1995 and I was 25
years old. Approximately 6000 people died in a few moments, and in
those few moments the trust we all shared in the city’s systems was
lost. Suddenly, we become dependant upon one another. We were forced
to discover the necessity of sharing food and water supplies. In the
hours and days that followed the disaster, I came to realize so much
of what I had taken for granted, how much I should be thankful for.

The village I visited, Kadaklan, had a scale and beauty that I had
never seen before. For the people living in that town there were many
inconvenient things, such as, one bus per day and limited electricity.
However, in this place there was such a rich lifestyle. People lived
together with nature and animals all around.

At school, teachers and students created textbooks from the folklore
of their own culture and then through music and dance passed along the
rich traditions of their culture. These texts became both an index and
a guiding light for the future. So, in an effort to learn more about
these texts, the life of the culture and the lives of the students, I
formed some workshops. In these workshops, I was both a facilitator
and a student. And it was here that I learned many things.

I set up the workshops as a way to explore the local life and culture.
First, we started with things that we could “look at” and then moved
on to “ways of expressing” and then finally we moved to “discovery”.
This was the process that I wanted to share with the children. By
using the everyday things from the environment, I hoped to underscore
the idea that we should not take these small but precious things for
granted.

Perhaps the most notable outcomes of the workshops were the
discoveries the children made. First, they realized the depth of their
own admiration for the lives they lived. Second, I discovered that
they also had a longing to understand the world that lies outside
their experience. Finally, the children came to understand that the
unchanging rhythms of the natural world that surrounds them was
something that people could not make. The deepest realization was that
people have no future if we don’t consider the harmony between humans
and nature. These paintings are “The Voice of Life” that I heard while
I was working in this place.


(Special thanks : Paul Venet & Andrew Steltzer)